Eleştirel Medya Okuryazarlığı Rehberi
Son dönemlerde yalan, yanlış haber ve bilginin gerek kitle iletişim araçları gerekse sosyal medya aracılığıyla sık sık karşımıza çıkması nedeniyle bu haber ve bilginin ulaştığı bireyler tarafından fark edilip anlaşılması gün geçtikçe ayrı bir önem kazanmaktadır.
Haberler en temelde, herkesin kolayca ve anında sahip olamayacağı, ancak herkesin bilmeye ihtiyacı olan enformasyonu taşır. Bu enformasyonun taşınmasında ve kitlelere bildirilmesinde medya aracılık eder. Haber, kamunun, tüm yurttaşları ilgilendiren gerçeklerin bilinmesini ve yurttaşların ona göre hareket etmesini sağlayabilme gücüne sahiptir. Modern toplumlarda, özellikle de demokrasiyle yönetilen toplumlarda haber, hem yöneticiler hem de yönetilenler açısından hayati önemdedir. Kitle iletişim araçlarının çıkışını, yaygınlaşmasını ve kurumsallaşmasını neredeyse haberler belirlemiştir.
Bu nedenle, haberi taşıyan kitle iletişim araçlarının ticari bir mantıkla ya da belli bir kesimin çıkarlarına hizmet edecek şekilde hareket etmemesi önemlidir. Bu açıdan bakıldığında günümüz modern toplumlarında yönetimlerin değişmesi, kamuoyunun gücüne bağlıdır. Kamuoyunun gücünü de büyük ölçüde haberler belirler.
Çıkış noktası neresi olursa olsun mezenformasyon ve dezenformasyonun temelde ifade ile haber alma özgürlüklerine zarar vermesi nedeniyle Medya Okuryazarlığı yani, medyanın ekonomik, yapısal ve örgütsel özelliklerini ve bu örgütsel yapı içerisinde üretilen içerikleri eleştirel bir bakışla anlamaya çalışmak her birey için kritik bir öneme sahiptir.
Bu kapsamda Ankara Üniversitesi İletişim Fakültesi Öğretim Üyesi Doç. Dr. Tezcan DURNA’nın hazırlamış olduğu Medya Okuryazarlığı sunumundan faydalanarak hazırladığımız “6 Adımda Etkili ve Eleştirel Medya Okuryazarlığı” ve “Eleştirel Medya Okuryazarlığı Rehberi” başlıklı infografikleri sizlerle paylaşıyoruz. Doç Dr. Tezcan DURNA’ya katkı ve yardımlarından dolayı teşekkür ederiz.


